Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2012.10.08

Közösségen belüli szállítás

 Jelenleg ezt a területet sem a magyar, sem az uniós jog nem szabályozza egyértelműen.

A magyar joggyakorlat szerint a beszállítónak valamint a kiszállítónak kell hitelt érdemlően bizonyítani, hogy az áru valóban határt lépett. Mivel ez az adómentesség feltétele ebben az esetben, és igen kellemetlen ha az adóhatóság utólag nem talál elég bizonyítékot ennek a ténynek az alátámasztására.

Jelenlegi több időszaknyi ellenőrzéssel a hátunk mögött, csak iránymutatást tudunk adni az esetleges adóügyi viták elkerülésére:

- a legbiztonságosabb mód ha saját gépjárművel, vagy magyar fuvaroztató céggel, bonyolíttatjuk a szállítást, hogy a cmr-ek illetve a fuvarokmányok megfelelő példányai visszakerüljenek hozzánk.

- ellenőrzéshez szükséges bizonylatok:

  1. CMR (megfelelően kitöltve, leigazolva) FONTOS: az első példány nálunk marad minden esetben, ez bizonyírtja hogy az árut szállításra átadtuk, ehhez kell még egy másolati példány amelyen viszont eredetiben ott van az átvevő cég, ahol konkrétan lerakták az árut (telephely) bélyegzője átvevő aláírása, de ez eredetiben legyen rajta.
  2. Ehhez a felrakó telephelyén készült mérlegelési jegy, vagy árukiadási bizonylat stb., ha lehet eredeti aláírt és bélyegzett példány.
  3. Tovább egy a fuvart igazoló szállítólevél, vagy fuvarlevél eredeti aláírással és pontosan kitöltve kilóméter számokkal névvel rendszámmal ( mindennel) lehetőleg ez is eredeti vagy eredeti aláírásos.
  4. A lerakás vagy kipakolás telephelyén , pl Romániában vagy más országban készült mérlegjegy átvételi bizonylat amely az adott ország nyelvén került kiállításra, de a mértékegységek mebnnyiségek megtalálhatók legyenek rajta. Illetve ha lehet a gépjármű rendszámát is jól láthatóan tartalmazza, és ha van akkor ottani eredeti bélyegző és a raktáros telephely vezető aláírása is legyen rajta.
  5. A fentieken túl még kérhetik, a határon készült mérlegjegyeket is. Ez csak a gépjármű rendszámát, és súlyát tartalmazza, de esetenként fontos bizonyíték lehet. Ebből kettő kell arra a napra szóló amikor kifelé először határt lépett, meg egy arra szóló amikor akár üresen is de visszafelé jött a gépjármű.
  6. Természetesen fontos hogy a menetlevélen, a fuvarlevélen szintén rajta legyen az átvevő telephely bélyegzője és az ottani megbízott aláírása, nem elég ha csak a cmr van leigazolva így.
  7. Szintén fontos a fenti ügylet kifizetésének igazolása, lehetőleg átutalások, az ügyletről készült  számla megléte, valamint az azt alátámasztó analitikus nyilvántartások.
  8. Amennyiben szállítmányozó cég végzi a kiszállítást akkor fontos a szállító cég számlája is , mert annál jobb ha az is részletes számla amelyen a többi út mellett ez az uniós szállítás is rajta van a megfelelő kilóméter számokkal és díjakkal egyetemben.
  9. Amennyiben a fentiekből hiányzik valami, akkor szokták még kérni az esetleges külföldi úzhasználat díjairól szóló számlákat, autópálya díjakat és néha még  a tahográf adatait is.

Az 1-8 pontokban felsoroltak megléte esetén nincs az az ellenőr amelyik ne fogadná el, ne látná igazolva a kiszállítás tényét.

Azonban ha azok közül hiányzik valami és egyébként gyanús az ügylet akkor az is elképzelhető, hogy minden résztvevőt külön külön nyilatkoztat az adóhatóság az értékesítéssel (az ügylettel),  szállítással kapcsolatban.